Kerneopgaven:
I Eriksminde Børnehus er Kerneopgaven at sikre et meningsfyldt børneliv, hvor alle børn er en del af et fællesskab, hvor der er leg, læring, trivsel og udvikling for det enkelte barn.
For at forløse kerneopgaven arbejder (metode) vi blandt andet med at:
- Skabe tydelig og trygge rammer
- Være anerkendende & nærværende voksne
- Skabe et meningsfyldt børneliv
- Kerneopgaven skal være synlig for forældre
- Alle børn / forældre mødes lige, ud fra deres forudsætninger
- Skabe trygge forældre
- Være tydelige & anerkendende
- Skabe struktur & være rammesættende
- Respekt for kollegaer og ledelse
- Tillid og loyalitet mellem kollegaer og ledelse
- God arbejdsplads, høj faglighed
- Det gode børneliv, arbejdsglæde, godt samarbejde
- Nærvær, tryghed, trivsel for børnene
- Den anerkendende tilgang, dette giver et meningsfyldt børneliv
- Tilgængelig for forældrene i mødet med dem
- Sparring mellem personalet
- Struktur, planlægning
En del af vores daglige metode er at:
- Vi arbejder i mindre grupper (børnene inddeles hverdag i mindre grupper)
- Vi udnytter alle vores rum og faciliteter (ude som inde) og fordeler børn og voksne på de kvadratmeter der er til rådighed. Dette gælder også ture ud af huset.
- Vi arbejder på tværs af afdelingernes stueteams.
- Vi arbejder med overgange mellem vuggestuen og børnehaven.
- Vi arbejder systematisk med evaluering
Uddrag fra Velkomstfolderen / omhandlende vores værdier:
Værdier og kerneopgaven er for os de begreber og forestillinger, der former og motiverer vores holdninger og adfærd. Vi tager i vores pædagogiske arbejde med vores børn og i samarbejdet med vores forældre udgangspunkt i følgende grundlæggende værdier:
Omsorg:
- Styrke det enkelte barns selvværd.
- Støtte det enkelte barn i socialiseringen.
- Samvær i stabile og trygge rammer.
- Drage omsorg for hinanden.
- Skabe tillid, tryghed og kærlig kontakt til det enkelte barn.
- Synlige og tydelige voksne som er nærværende.
Respekt:
- Støtte og styrke venskaber børnene imellem.
- Samhørighed.
- Legekammerater som de kan vælge til og fra.
- Mange forskellige voksne med deres forskelligheder.
- Samvær i et socialt forpligtende miljø.
- Den voksne tager børn og forældre alvorligt.
- Forældreinddragelse.
- Børn og voksne skal have viden om og vise respekt for naturen og miljøet,
- Den voksne skal erkende, at børn selv har en viden om, hvad de har brug for, og at der altid er en hensigt og mening bag det, de foretager sig.
Nærvær:
- Der skal gives rum og tid til fordybelse.
- Indlevelse i egne og andres behov og rettigheder, høres i konflikter, gives redskaber til konflikthåndtering.
- Den voksne sætter sig ned i børnehøjde for at skabe kontakt og nærvær.
- Den voksne skal være til stede i krop og sjæl, vise størst mulig lydhørhed over for de ønsker og behov børnene udtrykker.
- Den voksne skal så vidt, det er muligt, reagere på børnenes henvendelser og signaler, være aktiv lyttende og give børnene vished om, at de bliver hørt.
Tillid:
- Den voksne skal møde barnet med positive forventninger.
- Den voksne skal turde at lade børnene tage ansvar for deres egne valg og lade børnene gennemføre projekter, de påtager sig, uden at møde dem med anvisninger, påbud, advarsler eller påtvungen hjælp.
Vores Børnesyn er:
- Børn og unge gør det bedste de kan
- Børn og unges trivsel og udvikling er relationel
- Alle børn og unge har ressourcer
Vores forældresyn er:
Vi ser vores forældre som den vigtigste ressource i Barnets liv.
Forældrene er vores adgang til at se hele vejen rundt om barnet.
- Forældrene er en vigtige aktør, når vi skal sikre børnenes trivsel, udvikling og dannelse. Et fællesmål / relaterer til vores kerneopgave.
- Trygge forældre skabe godt og tillidsfuldt samarbejde.
- Eriksmindes Børnehus personale har i samarbejdet med forældrene en opgave i at sikre ovenstående lykkes.